De magie van vriendelijkheid

Ik belde met mijn apotheek want mijn medicijnen waren op. Het was niet levensbedreigend, wél onhandig.

“Met Odette,” zei ik. “Ah, mevrouw Wolff,” zei de assistente.

Voor ik het in de gaten had wist ze wie ik was, welke medicatie ik gebruik en hoe de verpakkingen elkaar soms de tent uit pesten door van plek te wisselen.

“Dank je wel,” antwoorde ik – lichtelijk beduusd. “Wat fijn dat je weet wie ik ben.”

“Dat is toch niet meer dan normaal?” vroeg ze verbaasd.

Nee lieve Tara, dat is het dus niet. Anno 2025 is het helemaal niet gewoon dat een apotheek weet én snapt welke Odette bij Wolff hoort. Het is níét vanzelfsprekend dat jij in een paar seconden mijn hele medische doolhof helder hebt. En het is al helemaal niet standaard dat ik mij bij jouw apotheek geen nummertje voel, maar een mens van vlees en bloed, met een lijf, gewoontes én vaste pillen.

Magie

Oprechte belangstelling is een magische vorm van klantvriendelijkheid. Ze gaat voor de wens uit die je dan niet eens meer hoeft uit te spreken. Waardoor je je niet alleen gezien voelt, maar ook gehoord, begrepen en erkend. Gewenst. En dat is een heel fijn gevoel als het om je medicijnen of je gezondheid gaat.

Wederzijds

De volgende dag stond ik voor het loketje. Wéér wist de dame meteen wie ik was en welk zakje medicijnen voor mij bestemd was. “Dank je wel Tara,” zei ik.

“Weet u mijn naam?vroeg ze verbaasd.

“Jij de mijne toch ook?” antwoordde ik met een knipoog. “Niet normaal hè, dit verschilletje?”

Met een brede grijns wenste ze mij een fijne dag, waarbij een lief, zacht zuchtje ontsnapte.

Vriendelijkheid vraagt geen extra moeite, alleen wat aandacht. De mensen die dát begrijpen mogen we koesteren. Op elke plek waar we ze ontmoeten.

Vraag-van-Aag:

Ben jij wel eens aangenaam verrast door klantvriendelijkheid? Waar zat het ‘m in, voor jou?

Meer lezen?

In mijn EigenWijze mail vind je elke maandagmorgen een bemoediging én een verse schrijfoefening. Geen funnelfuik: gewoon fijn leeswerk.

Geef een reactie

6 reacties

  1. Mooi. En ja, er komt meteen een voorbeeld boven. In een hotel waar ik een aantal dagen verbleef, en twee diners inclusief waren in het arrangement. Het eerste diner had ik op een rustige doordeweekse avond, waardoor ik alle ruimte had om de voor mij perfecte plek in de ruimte te kiezen.

    Het tweede diner was op zaterdag, toen het restaurant vol zat met ook alle mensen die alleen voor het weekend kwamen. Ik had mezelf er al op voorbereid dat de keuzemogelijkheden qua plek vermoedelijk heel beperkt zouden zijn.

    En toen kwam ik binnen, noemde mijn naam en werd naar mijn favoriete plek geleid, waar zij al van te voren een bordje ‘gereserveerd’ bij gezet hadden. Voelde me heerlijk gezien.

    1. Dat is een bijzonderheid op zich, Dieneke. Ontzettend waardevol en daar ga je dan met plezier nóg eens naartoe. En je vertelt het door, dus in feite is klantvriendelijkheid een vorm van ambassadeurschap. Mooi!

  2. Zeker goud waard, Odette,(hier Erik by the way haha).
    Het blijven ´´hangen´´ bij mensen, in het hier en nu geeft wederzijds zoveel voldoening!

    Jouw post past perfect op de vraag van Mariet van de Merwe vandaag; over dankbaarheid onder andere……..

    Mooie dag Odette!

    1. Blijven hangen, ja precies! Herkennen, erkennen, zien en gezien worden. Kleine moeite en zoveel effect. Het is onze basisbehoefte als mens om gezien te worden. Dank je wel Erik!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Thuiskomen in jezelf

Ontdek hoe thuiskomen soms begint met weggaan. Een persoonlijke reflectie over anders-zijn, speelsheid en de kunst van aanwezig blijven, geschreven vanuit Portugal

Lees verder »

Arch!

Wat als taal in de weg zit bij het herkennen van archetypen? Hier lees je hoe archetypen soms verstopt blijven door bepaalde woorden.

Lees verder »